Kamis, 19 November 2015

Sinusitis kronik Perubatan

Sinusitis kronik Perubatan

Untuk mereka yang mengalami resdung kronik, perubatan dan lain-lain pelbagai rawatan boleh memberikan kelegaan daripada gejala omelan keadaan. Yang berterusan saliran hidung, sinus bengkak, sakit tekak, dan batuk yang berkaitan dengan resdung kronik yang sukar untuk diubati dengan ubat tunggal sahaja, tetapi meneroka rejimen ubat-ubatan yang berbeza sering boleh membawa kepada pembasmian masalah. Yang disenaraikan di bawah adalah beberapa rawatan perubatan yang paling biasa untuk sinusitis kronik dan keadaan di mana mereka mungkin paling berkesan.

Langkah pertama dalam menentukan ubat resdung yang betul sering penerokaan endoskopik. Semasa prosedur ini, doktor meletakkan, cahaya fleksibel nipis ke bawah rongga hidung untuk melihat lebih baik apa yang menyebabkan saliran tersumbat dan yang berkaitan dengan resdung. Kemungkinan punca keadaan adalah banyak, dan doktor akan sering mendapati bakteria atau kulat jangkitan, sista, atau keabnormalan lain.

Dalam beberapa kes, sinusitis kronik adalah disebabkan oleh jangkitan bakteria. Dalam situasi ini, terbaik ubat resdung yang kronik adalah rawatan antibiotik. Biasanya, rejimen perubatan akan berlangsung tiga hingga empat minggu dan akan cuba untuk membunuh jangkitan bakteria dan menghapuskan pesakit gejala menyakitkan keadaan ini. Jika antibiotik ditadbir, adalah penting untuk mengambil jumlah keseluruhan ditetapkan mengenai dadah, walaupun masalah ini akan hilang. Berhenti kitaran antibiotik awal hanya akan membawa kepada kebangkitan semula keadaan. Walaupun antibiotik boleh memerangi masalah ini dalam sesetengah keadaan, jika sinusitis kronik berasal dari punca selain dari jangkitan bakteria, ubat-ubatan akan mempunyai kesan.

Jika antibiotik tidak berjaya, satu lagi ubat resdung yang boleh diterokai ialah imunoterapi, atau ubat yang direka untuk melawan alergen dan tindak balas alergi. Alahan sering dipersalahkan kerana masalah sinus jangka pendek dan boleh dirawat dengan cepat, tetapi untuk mereka yang mengalami masalah kronik, lebih sengit rawatan anti-alergi mungkin diperlukan. Imunoterapi ini boleh ditadbir dalam beberapa cara termasuk tembakan, semburan hidung, pil, atau sirap. Begitu juga, anti-kulat juga boleh menjadi ubat resdung kronik yang sesuai jika doktor menentukan bahawa jangkitan kulat adalah punca keadaan.

Selain ubat-ubatan sinusitis kronik, beberapa rawatan termasuk steroid, perencat leukotriene, dan pembedahan boleh ditadbir kurang kerap dalam keadaan tertentu. Untuk penghidap resdung, seorang profesional perubatan perlu dirujuk untuk menilai keadaan dan meneroka yang pilihan perubatan adalah paling sesuai. Dengan rawatan yang tepat pada masanya dan penjagaan, pesakit boleh dikurangkan dari keadaan berterusan mereka dan kembali kepada kehidupan sakit yang bebas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar