Kamis, 19 November 2015

Punca selesema dan Berkesan Pemulihan semula jadi

Punca selesema dan Berkesan Pemulihan semula jadi

A selesema adalah berkaitan dengan keadaan keradangan saluran pernafasan atas yang disebabkan oleh jangkitan virus selesema. Ia juga dikenali sebagai coryza akut. Berbanding dengan penyakit lain berlakunya selesema adalah kerap. Mana-mana orang boleh mengalami masalah sejuk beberapa kali dalam setahun. Ia biasanya berlangsung dari 3-10 hari. Tiga hari pertama untuk pesakit sangat sengsara.

Punca

1. sejuk A mungkin hasil daripada pendedahan kepada virus. Keamatan selesema biasa bergantung kepada kesihatan seseorang dan juga kepada faktor-faktor alam sekitar.

2. Ia mungkin disebabkan tenaga yang rendah, kurang tidur, kemurungan mental, keletihan dan disebabkan oleh beberapa faktor seperti perubahan suhu yang mendadak, debu, dan pewangi menjengkelkan lain menyumbang kepada punca-punca sejuk.

Beberapa gejala penting selesema biasa yang bersin, menggigil, keletihan ringan, sakit kepala, tulang achy dan otot, sakit tekak, hidung tersumbat dan berair, tekak gatal dan tickly, demam gred rendah, mata air dan pelepasan juga berair hidung yang pekat dan bertukar kuning atau hijau.

Masalah ini boleh dirawat dengan bantuan ubat semula jadi. Antara yang paling popular dan berkesan remedi semulajadi -

1. Untuk lemon sejuk biasa adalah ubat yang sangat penting. Ia amat berkesan dan memberi manfaat dalam pelbagai jenis sejuk dengan demam kerana ia mengandungi vitamin C yang meningkatkan daya tahan tubuh, mengurangkan ketoksikan dan mengurangkan tempoh penyakit juga.

2. Untuk mengurangkan keterukan sejuk, sup bawang putih adalah satu ubatan yang lama. Ia perlu diambil sekurang-kurangnya sekali dalam sehari. Anda boleh menyediakan sup oleh mendidih 3-4 ulas dicincang dalam secawan air. Ia amat berkesan dalam mengurangkan gejala selesema seperti bawang putih mengandungi sifat-sifat antiseptik dan antispasmodic dan juga beberapa kebaikan perubatan lain. Minyak di dalam bawang putih membantu untuk membuka saluran pernafasan. Mengambil masa lima titik minyak bawang putih dan menggabungkan ia dengan satu sudu teh jus bawang dan mencairkan dalam secawan air dan jika penyelesaian ini diambil 2-3 kali sehari maka ia akan memberikan hasil yang berkesan dalam mengubati masalah ini.

3. ubat yang sangat baik yang lain adalah halia. Rebus kira-kira 10 gram halia yang dipotong menjadi kepingan kecil dalam secawan air. Selepas itu ketegangan dan menambah satu sudu teh gula di dalamnya. Minum merebus ini panas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar